Omdat een gematigde hoeveelheid blootstelling aan UVB goed voor ons is, hebben KWF Kankerbestrijding en de Nederlandse gezondheidsraad een advies uitgeschreven. We moeten dagelijks een kwartier onbeschermd in de Nederlandse zon, tussen 12.00 en 15.00 uur - juist vanwege de aanwezigheid van UVB straling in die tijd.

Maar hoe kom je in je drukke leven nu toe aan 15 minuten zon? Neem je UV-break bijvoorbeeld in je pauze tussen de middag. Je werkgever heeft er ook baat bij dat je gezond blijft. En, belangrijk voor je werkgever: na je UV-break kun je weer binnen aan het werk.

Maar wat doe je op die druilerige dag? Of op die heldere winterdag met zonkracht 2 ? Haal je het dan wel met 15 minuten zonlicht? En kun je, als je dan langer in de zon blijft, ook verbranden? Of vitamine D aanmaken?

Tja, het is spijtig voor ons als Nederlanders, maar pas vanaf zonkracht 3 zit er voldoende UVB in het zonlicht om vitamine D aan te maken. En de Nederlandse zon behaalt deze zonkracht 3 vanaf april tot en met september. Maar liefst zes maanden per jaar is de zon dus te zwak voor vitamine D-aanmaak. Twee keer per dag vette vis eten, vitamine D-pillen slikken of (twee)wekelijks een verantwoorde zonnesessie op de zonnebank, kun je vitamine D-niveau in die zonloze maanden op peil houden.